vrijdag 26 september 2008

Library Thing


Als ik ooit nog eens veel tijd heb, is het inderdaad leuk om zo je eigen boekenkast thuis te catalogiseren.

Jammer dat dit niet veel eerder bestond. Ik heb van 1980 tot 2006 aan een leesclub leiding gegeven. Alle boeken die we in de loop der jaren gelezen hebben, staan op lijsten (in het begin nog gewoon met een typemachine gemaakt). Ooit heb ik na 10 jaar een alfabetische lijst gemaakt. Wat zou het mooi geweest zijn als al die boeken van al die jaren (we lazen om de 6 weken 2 boeken) in deze online boekenkast geplaats hadden kunnen worden.

Maar na bestudering van de site blijkt dat Library Thing meer is dan alleen het inventariseren van je boeken online. Leuk om de resencies te lezen en te zien wie wat met je deelt. Welke groepen er zijn en welke discussies er ontstaan. Zo trok onderstaande discussie mijn aandacht:

Groep: LibraryThing in het Onderwijs
Onderwerp: LT in de klas: opwindend en gevaarlijk 0 / 1 gelezen
[ongelezen] aug 31, 2008, 11:34am (naar boven)Bericht 1: jeroenc
Ik begin komende week met LT in de klas. Ik start in een 4 VWO klas. Leerlingen worden uitgenodigd LT te gebruiken bij hun keuze voor te lezen boeken. Ze kunnen zoeken op thema ( ik begin verschillende tags hiervoor te gebruiken), schrijver etc. Ik denk dat vooral de tags bruikbaar zijn.
Maar ik wil een aantal leerlingen uitnodigen samen met mij editors te zijn van mij LT. Ik hoop dat dit inspirerend en activerend kan werken. Het gevaar is natuurlijk dat ze vervelende dingen doen met mijn bibliotheek. Het ergste is boeken ( alle boeken !) weggooien.
Wat denken jullie hiervan? Ideeën / Commentaar heel welkom.
Bericht bewerkt door schrijver, aug 31, 2008, 11:35am.

Goed dat bovenstaande persoon met LT in de klas gaat werken. Hopenlijk volgen er nog velen.

1 opmerking:

davidovix zei

Hoi Beatrijs

Misschien een tip voor Elly Meliefste ?????

Gr
Kees