donderdag 23 oktober 2008

Volbracht



Precies 23 weken na de 1e instructie op donderdag 15 mei, plaats ik op donderdag 23 oktober mijn 23e ding met een gevoel van: ik heb het volbracht. In ieder geval een vreugdedansje waard. En zowaar een nog korter filmpje gevonden dan de 0.34 seconden van Harlekineke Want wij zijn voor korte filmpjes.

De afgelopen weken waren een ontdekkingsreis! Ik heb er veel van geleerd: iedere keer belandde ik wel weer bij een nieuwe 2.0 site, een nieuwe toepassing of las je ook in de krant nieuwtjes over web2.0. Je raakte eigenlijk nooit uitgelezen of uitgekeken.

Web 2.0 stopt niet na 23 dingen. Maar de cursus gelukkig wel… want ik moet wel zeggen dat ik het ook als een opluchting voel dat ik na zoveel weken zwoegen alle dingen heb gedaan. De cursus kostte nogal wat tijd en energie. Dat is een ding wat zeker is. Temeer omdat je daarbij je eigen weblog moet bijhouden, en tevens wil je ook die van je medecursisten volgen. Maar dat maakt het wel extra leuk omdat je daarmee kunt oefenen en ervaringen kunt delen met anderen.

Een aantal "dingen" waren al wel bekend zoals netvibes en rss. Op YouTube keek ik ook al regelmatig. Toch heb ik ook weer nieuwe toepassingen gezien en hier ga ik verder zeker nog gebruik van maken. Zo heb ik mijn dochter beloofd, haar nog te lezen boeken(die nu op geschreven briefjes, knipsels e.d. staan) op Librarything of Worldcat te zetten.

Ik vond het wel vervelend dat je je voor een nieuw "ding" steeds weer opnieuw moest aanmelden. Gelukkig kon ik meestal hetzelfde wachtwoord gebruiken.
De aangeboden 23 dingen vond ik leuk; het ene ding functioneler dan het andere ding; hier en daar wat dingen die op elkaar gingen lijken.

Deze maanden heb ik niet alleen heel veel geleerd over web2.0 maar ook veel ideeën opgedaan over wat er allemaal nog op het gebied van bibliotheekwerk te doen valt.
Door deze cursus kreeg ik toch een beter beeld van wat voor mogelijkheden en kansen er liggen om de bibilotheken op de kaart te houden
Al met al vond ik de cursus leuk, leerzaam en nuttig en ik hoop dat er nog heel veel bibliotheken aan het 23-dingen traject gaan deelnemen. Hoe meer verbreid de kennis over web2.0 hoe groter de kans dat ook bibliotheek2.0 een succes wordt.

Daarnaast denk ik dat web2.0 cursussen ook heel goed door en/of ín bibliotheken gegeven zouden kunnen worden aan bibliotheekgebruikers. Daarmee kun je wat betekenen voor de educatieve en maatschappelijke functie van de bibliotheek en tegelijkertijd tools introduceren waarmee je de betrokkenheid van bibliotheekgebruikers bij hun bibliotheek kunt vergroten. Ook in de inlichtingenfunctie merk ik dat deze toepassingen handig kunnen zijn.

In het begin zag ik er tegenop om stukjes te publiceren. Het schrijven op zich ging wel, maar de gedachte dat iedereen dit allemaal kon lezen, daar moest ik aan wennen.
Gelukkig: alles went, en ik kan nu met zekerheid zeggen het einde van de cursus betekent niet het einde van mijn blog. Wie had dat gedacht !!!!!!

5 opmerkingen:

Harlekineke zei

Beatrijs,
Van Harte Gefeliciteerd. Het is je gelukt om precies vandaag helemaal klaar te zijn met deze 23 dingen. Lekker leuk kort filmpje. En weer tot blogs,
Groeten Ineke

Marleen zei

Leuk om je ervaring te lezen en dat je blijft bloggen is een hele aangename verrassing :-)

23 x Proficiat met deze mooie prestatie!

Julia zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Manu's Blog zei

Beatrijs,

"Nam consumatus est"

Hopelijk heeft het voor jou niet zo zwaar gevoeld als toen hij dit zei, maar ik had er een beetje hard hoofd in na de introductie. Ik dacht dat wordt veel te veel voor Beatrijs. Maar het resultaat mag er wezen. En die vreugdedans, die mag gewoon gedanst worden, want er gaat niets boven vrijheid en vrije tijd. En nou eerst lekker in je tuin werken!!

Manu

davidovix zei

Hoi Beatrijs

Nu lekker en voldaan ff nagenieten daar ben ik ook mee bezig. Mijn complimenten trouwens voor je blog zeer de moeite waard. Als je eenmaal aan iets begint dan ga je er ook voor. Das niet altijd even gemakkelijk waarschijnlijk maar het resultaat mag er zijn !!

Gr
Buurman Kees