woensdag 22 oktober 2008

De toekomst van de bibliotheken


De in dit ding bekeken literatuur liet mij de toekomst eens van een andere kant bekijken. Vooral de geloofsbelijdenis van Laura Cohen sprak me aan. Met de stelling dat we als bibliotheek het web voor de klant transparant moeten maken ben ik het eens, maar dan ook tijd en middelen beschikbaar stellen om de klant hierin te begeleiden. Hoewel je de klant ook weer niet moet overvoeren met nieuwe dingen. Daarom lijk me de wijze van werken zoals bij het multimediapunt, waarbij de klant zelf aangeeft waar hij meer over wil weten, een ideale leermiddel. Of een aantal dingen van 23 dingen aanbieden in informatie dagdelen (vergelijkbaar met de in het verleden aangeboden cursussen internet e.d.).
Met de foto hierboven wil ik aangeven dat de jeugd te toekomst heeft, dat het boek zeker zal blijven bestaan naast het gehele web 2.0 gebeuren. Ik ben er in de loop van het 23dingen gebeuren ervan overtuigd geraakt dat Bibliotheek 2.0 meer is dan alleen een term om nieuwe Web 2.0 technologiƫn in een bibliotheeksetting te plaatsen. Het is tevens een term die gebruikte kan worden om een bepaald bewustzijn van de (digitale) veranderingen om ons heen waar te nemen en daar ook actief in mee te willen gaan. Een gedragsverandering dus!

1 opmerking:

davidovix zei

Hoi Dietertje

Gedragsverandering, inderdaad het juiste woord. Zal niet altijd meevallen maar we hebben denk ik door het volgen van deze cursus in elk geval een begin gemaakt. En boeken, volgens mij blijven ze ook bestaan. Ik moet nog wel eens denken aan 15 jaar terug met de opkomst van de videotheken. Iedereen dacht dat de Alhambra bioscoop wel kon sluiten in Vlissingen. Niet dus, kijk maar wat voor bioscoopje er nu staat.

Gr
Kees