woensdag 16 juli 2008

Delicious



















Afgelopen week aan het stoeien geweest met delicious. Na het doornemen van de theorie en het doorlezen van de uitgebreide handige handleiding heb ik de buttons toegevoegd en ben ik tot onderstaande conclusies gekomen.
Het grote voordeel is natuurlijk dat je je favorieten altijd en overal kunt raadplegen. Natuurlijk erg gemakklelijk met felx werkplekken. Ook voor het delen van sites met je collega's / team lijkt delicious mij een aanwinst.
Het toevoegen van tags aan een favorietensite vind ik soms moelijk, want waar plaats je een website onder, zodat hij weer terug te vinden is voor jezelf, maar ook logisch voor een ander. Voor het vinden van de juiste site ben je ook afhankelijk van de ingevoerde tags van anderen. Het voordeel is weer dat je door een tag op andere sites komt, waar jezelf weer niet aan gedacht had.
Dit grote kennisnetwerk van websites kan dus erg makkelijk zijn bij het inlichtingenwerk als je geen boek over het onderwerp kunt vinden. Ook voor o.a. scholieren die vaak bij googlen te veel informatie vinden en daarom niet meer weten welke info goed is, kan delicious hen helpen, doordat onderwerpen door tags toch redelijk geordend zijn.
Voor het onderwijs ligt er zeker nog een kans met betrekking tot het collectief en interactief verzamelen van nuttige! web informatie en bronnen tussen docenten en leerlingen als hulp bij het maken van o.a. werkstukken, maar ook voor het doornemen van aanvullende leerstof die nog niet in hun studieboeken opgenomen is.

1 opmerking:

Alinda Mastenbroek zei

Hoi,

Sluit me inderdaad helemaal bij je woorden aan! Sinds ik zelf delicious gebruik ben ik er ook enorm fan van geworden. Ook ben ik het met je eens dat er in het onderwijs ook meer aan al deze vormen van nieuwe media besteed mag worden. Denk dat daar nog te weinig mee wordt gedaan en dat hierdoor tussen docent en leerling ook een bepaalde kloof ontstaat.

Fijn weekend

Alinda